3 september 2016

I torsdags var jag med i Söderköping och knackade dörr och bjöd på fika i ett av Söderköpings bostadsområden. Det blev en fin kväll och många bra samtal. Många frågor diskuterades, bland annat pensionärsskatten, barns uppväxtvillkor och integration.

En av frågorna som också togs upp var önskan om att barn skulle få möjlighet till fortsatt heltid på förskolan när de får syskon. Det är en fråga som finns med på agendan för Socialdemokraterna: "ge barn till arbetslösa och föräldralediga föräldrar rätt att vara heltid i förskolan". Det är viktigt, särskilt för de lite äldre förskolebarnen, att få fortsatt tillgång till förskolans pedagogiska verksamhet och kunna träffa sina vänner. Hoppas på att det successivt kan införas. Såg att Stockholm stad nu inför en sådan rättighet.



Ilmar Reepalus utredning om vinster i välfärden kommer att presenteras i början av november. Men förslaget och tankarna kring detta diskuteras hela tiden, ofta med högt tonläge. Det ska naturligtvis bli intressant att se förslaget när det kommer. Hur som helst kan jag konstatera att pengar avsatta för verksamhet ska gå till det de är avsedda för, men det måste finnas möjligheter att avsätta pengar för investeringar med mera. Så en begränsning av vinsterna i välfärden vore bra.

Fick vara med och tacka av Tommy Johansson som igår slutade som chef för bildningskontoret i Linköpings kommun. Vi har jobbat en hel del ihop när jag var gruppledare för oppositionen i bildningsnämnden. Kändes lite sorgligt, men mest känner jag mig glad att jag har fått lära känna Tommy som är en person med stor kompetens, kreativitet och humor.

Har träffat så många kloka, engagerade människor i mitt uppdrag som politiker. Varje gång blir jag så glad och stärkt. Och när jag cyklade ner till avtackningen tänkte jag på alla de som jag mött genom åren. De där fantastiska undersköterskorna som jag mött, de där lärarna som inspirerar, de där tjänstemännen som har gett av sin erfarenhet och kunskap. Som politiker är det så viktigt att ha bra tjänstemän och möta kompetenta person som ger underlag men som också kan inspirera och stärka.

 

Inga kommentarer: