1 juli 2016

Igår fick jag möjlighet att besöka Migrationsverket i Norrköping under dagen. Fick lära mig mycket, träffa engagerade och kunniga personer som arbetar på "verket".

Migrationsverket har utökat sin verksamhet väldigt mycket. Sverige har ju tagit emot 163 000 asylsökande under föregående år, varav de flesta kom under de sista månaderna på året. Därför har man också i Norrköping anställt ett stort antal personer och utvecklat verksamheten. Jag fick med mig många berättelser som hur det är att arbeta på Migrationsverket, svårigheter och möjligheter.

Imorse var jag med i Sveriges Radio Östergötland för att prata om de nya reglerna i Lagen om mottagande av asylsökande. Riksdagen har beslutat att förkorta tiden för rätten till bistånd för vuxna utan barn som fått avslag på sin asylansökan och beslutet inte längre går att överklaga. Det väcker självklart frågor och jag försökte svara på de frågorna.

Inga kommentarer: