27 juni 2016

Sverige kandiderar till FN:s säkerhetsrådet. Idag avgörs frågan om Sverige får en av de två lediga platserna. Jag hoppas att Sverige får den platsen. Inte bara för att jag är svensk utan för att jag verkligen tror att vi kan göra ett gott jobb och kan påverka FN och världen på ett bra sätt.

I tidningen "direkt" som Läkare utan gränser ger ut, läser jag mer om de stora utmaningarna som världen står inför. De stora och svåra konflikterna som påverkat människor så mycket. Och om de särskilda utmaningar som biståndsarbetare står inför i arbetet med att hjälpa utsatta människor runtom i världen. Under 2015 var inte bara de humanitära behoven enorma, attacker utfördes också mot sjukhus och där offren vårdades. Det påminner om behovet av att hela världen visar och står bakom Genèvekonventionen som handlar om att respektera krigets lagar.

Redan nu är många människor klimatflyktingar. En tredjedel av klimatpåverkan härrör från maten. Så vad vi väljer att stoppa i oss spelar roll, även ur ett klimatperspektiv. När jag var gruppledare i Bildningsnämnden i Linköpings kommun började mitt engagemang för mat och klimat. Det var då, när skolmaten i Linköpings kommun skulle upphandlas, som jag lärde mig och insåg hur stor påverkan maten hade i klimatfrågan. Tidigare hade jag varit engagerad i frågan, men tänkt att det var transporter och annat som påverkade mer.

Inga kommentarer: