10 maj 2016

Ett mycket givande besök idag på Sveriges största asylboende Restad gård. Förutom att jag fick lära mig mycket om asylprocessen, fick jag med mig en känsla av att det går att göra något bra för de som nu får vänta länge på beslut.

På Restad var det fullt av verksamhet som bedrivs av studieförbund och frivilligorganisationer. Det som sticker ut alldeles extra var Support Group som startats av de boende själva, för att ta vara på de nyanländas engagemang och kompetens. Som kvinnan som visade runt oss sa: "Vi är offer, men vi vill inte bli behandlade som offer".

Läs mer här om Support Group på Restad gård:
https://www.raddabarnen.se/vad-vi-gor/barn-pa-flykt/ankomsten-till-nytt-land/berattelser-och-reportage/restad-gard-framtidens-asylboende/


Läste att regeringen har tillsatt en ambassadörstjänst för arbetet mot människohandel. Det är mycket bra. Det finns uppgifter att så många som 2 miljoner kvinnor och barn varje år utsätts, det gör mig förtvivlad. Därför är det så viktigt att Sverige på detta sätt visar att det är ett arbete som vi aldrig får ge upp!

Inga kommentarer: