25 april 2014

EU-migranter

Har just varit på en debatt på Björkö Fria Gymnasium. De har haft temadag om mänskliga rättigheter och EU-migranter som avslutades med att vi politiker bjöds in för att svara på frågor.

Frågan om EU-migranter har ju varit högst aktuell sedan en tid tillbaka, eftersom det i många städer har blivit mer synligt. Människor som söker sig till Sverige för att hitta ett sätt att överleva.  Jag har förstått att många tidigare åkte till Italien och Spanien och kunde där få dagjobb. Idag är situationen i Medelhavsländerna helt annorlunda - därför kommer många nu hit.

 Vi kan konstatera att det inte finns något fog för de rykten som ibland florerar att det handlar om organiserat tiggeri. Det finns ingenting som tyder på att det är organiserad kriminalitet. Situationen uppstår på grund av fattigdom och många kommer för att rädda sina barn.

Att människor tvingas tigga för sin överlevnad och försörjning säger oss mycket om hur Europa ser ut i dag. De rasistiska strömningar som på flera håll blivit till politik leder till att människor förvägras grundläggande rättigheter.

Att minska fattigdomen i Europa måste ges högre prioritet än hittills. Det handlar inte bara om att styra EU-politiken mot större satsningar på jobb och socialt ansvarstagande. Sverige måste också stå upp för alla människors lika värde och rättigheter.  Det gäller till exempel när vi driver politik i EU för att länder som Rumänien ska tvingas leva upp till kraven på mänskliga rättigheter.

På EU-nivå finns det en del förbättringspotential. Till exempel behöver arbetsmarknadsåtgärderna göras mer aktiva. Större sociala hänsyn måste tas i de krav och råd som från EU-nivån riktas till länder med svaga statsfinanser. Jag tror också att vi behöver bli tydligare och agera mot länder som systematiskt bryter mot de mänskliga rättigheterna. Exempel kan vara att dra in ersättningar, ogiltigförklara lagstiftning som är uppenbart diskriminerande eller frånta ett land rösträtt.

Men respekten för människan måste också finnas när vi ser konsekvenserna av fattigdom och rasism på våra egna gator. Läste ett citat från en kvinna som varit som EU-migrant i Linköping:

”Jag är över 40 år nu och det här är första gången jag tigger. Jag gillar det inte, när människor spottar på mig och kastar saker. Jag skulle mycket hellre vilja jobba. Jag gör det här för mina barn och barnbarns skull.”

Vi ska bekämpa fattigdomen och diskrimineringen – inte de enskilda människorna. Alla människor har ett lika värde. De mänskliga rättigheterna måste följas och respekteras.

 

Inga kommentarer: