26 mars 2014

Onsdagen den 26 mars

Idag fyller min son år, och jag blir tonårsförälder.

Annars är dagarna nu fulla av möten. Idag har vi Omsorgsnämnd med en massa olika ärenden. Allt från beslut om Mini-Maria och Sociala investeringsfonder till upphandlingar av verksamheter.

Igår var kommunfullmäktige i Linköpings kommun. Den största delen av dagordningen upptogs av bolagens uppfyllelse av sina uppdrag.

Det finns en risk att Linköpings kommun inom kort inte klarar lagstiftningens krav på att tillhandahålla en förskoleplats inom fyra månader. Den  frågan togs upp av Jakob Björneke (s) när Lejonfastigheters verksamhet stod på dagordningen igår. Det behövs en bättre samordning i kommunen, vi måste följa lagens krav. Det är viktigt för alla barn och föräldrar.

Diskussionenen om flytten och extra finansiering av Bo- och samhällsexpot kom också upp. Enligt mig handlar det om att den ansvariga majoriteten måste ta ansvar för hur detta har skötts.

Dessa två brev fick vi politiker i vår hand när vi kom till stadshuset igår.




PRO skriver dels om hur de tycker att äldreomsorgen ska organiseras och om pensionen. Jag  tycker de har rätt i att det är orättvist att skillnaderna i beskattning mellan löntagare och pensionärer ökar.  Jag delar också uppfattningen att mer av äldreomsorgen än idag borde finnas i kommunal regi. Idag är det bara runt 20% av vårdbostäderna som drivs av kommunen - det har gått för långt.

Lärarförbundet upppmanar oss att sätta skolan först! Det gör de rätt i. Vi behöver satsa mer på skolan, det går före skattesänkningar.

Men, nu är mötena slut för idag - och jag ska fara hem och fira min store son.




Inga kommentarer: