24 maj 2012

Det har varit en hel del diskussioner om segregation och fristående skolor på senare tid. Det finns ett samband mellan elevers socioekonomiska bakgrund och deras skolresultat, har vi kunnat läsa. Det sambandet har ökat. Segregationen inom skolan har alltså ökat.

Vi vet att elevers resultat påverkas av skolkamraternas. Det är inte bara de som har svårigheter som påverkas positivt av att gå i blandade klasser. Alla gör det.

Det fria skolvalet har bidragit till de ökade skillnaderna, konstaterar Skolverket. Jag tycker att det är dags att forma en långsiktig politik för fristående skolor. I detta ingår att kommunerna själva måste få bestämma när det gäller ansökningarna om att starta en skola i kommunen.

Jag anser att ansökan från fristående skolor måste bero på om skolan kan erbjuda en utbildning gällande pedagogisk metod eller innehåll som inte tidigare finns tillgänglig. Men en bedömning måste också göras av huruvida en etablering av en fristående skola påverkar kvaliteten och utbudet på de redan befintliga skolorna negativt. De offentliga medel som satsas på utbildning ska användas till att förstärka och förbättra undervisningen och arbetsmiljön för våra elever.

Det verkar som om Miljöpartiet har börjat ifrågasätta sin politik när det gäller de fristående skolorna. På 90-talet gick Mp ihop med de borgerliga partierna, vilket ledde till beslut om att kommunernas veto vid ansökningar om att starta en skola togs bort. Lagen ändrades också så att det blev tillåtet att driva fristående skolor med vinst i aktiebolagsform. Jag hoppas att Miljöpartiet ändrar sig och ger kommunerna rätten att avgöra huruvida en skolan kan få starta i kommunen eller inte.

1 kommentar:

Anders sa...

Jag håller med dig om att kommunerna måste få ett stort inflytande på vilka friskolor som etablerar sig.

Jag tror inte att vi skall fokusera på det fria skolvalet. Det är inte medborgarna och deras önskan att få påverka genom val som är fienden, utan det är de regler som möjliggör det medvetna skapandet av segregerade miljöer man måste få bukt med.

Jag har skrivit om att man skall titta på etableringsrätten, finansieringen (dvs möjligheten att styra resurser dit de behövs), antagningen (skolornas möjligheter att välja elever) och den information som föräldrar och barn förväntas välja skola efter.