10 maj 2011

Stängda dörrar på Försäkringskassan

I slutet på förra veckan fick jag höra rykten om att Försäkringskassans lokalkontor i Linköping skulle stänga. Ärligt talat trodde jag att den risken var uppskjuten.
Jag gjorde ju ett studiebesök på Försäkringskassan tillsammans med våra ”sossar i riksdagen” Anna-Lena Sörensson och Johan Löfstrand. Då fick jag klart för mig vidden av de besparingar som regeringen beslutat om. Att alla lokal- och servicekontor i Sverige skulle tingas slå igen, om regeringen höll fast vid sitt besparingskrav. Jag häpnade och blev naturligtvis orolig för vad det skulle kunna innebära för alla som behöver Försäkringskassans stöd.
Veckan därpå fattades ett beslut som just då sköt upp regeringens beslut om besparing, på initiativ från den rödgröna oppositionen. Jag hoppades att regeringen då skulle ta sitt förnuft tillfånga. Men inget har hörts från regeringen. Det har varit alldeles tyst.
Så nu sitter vi där. Om några veckor kan det hända att Linköpings kommunmedborgare inte längre har möjlighet att gå in på kontoret i Linköping och få svar på sina frågor. Ungefär 120 personer besöker lokalkontoret varje dag. Men den 1 juni kan det var slut. Dörrarna stängs.
Det är bedrövligt.
Se också tidigare inlägg på bloggen samt artikel i dagens Östgöta Correspondenten om min och Linnéa Darells syn på detta.

Inga kommentarer: