22 september 2015

Igår tillbringade jag min mesta tid här. I Ekholmen för att prata äldreomsorg. Just nu genomför vårt parti en äldredialog. Jag tycker att det är så otroligt givande att få möta människor som har synpunkter och tankar om hur samhället, och i det här fallet, äldreomsorgen bör se ut. Många hade frågor om hur kommunen arbetar men också om den budget som finansminister Magdalena Andersson presenterade igår.



I Linköping och Norrköping presenterade försvarsminister Peter Hultqvist budgeten på plats. Det finns många välbehövliga satsningar och investeringar i budgeten! Byggande, utbildningsplatser för att fler ska kunna komma i arbete, skolsatsningar på barns lärande, fritidshemmen får en efterlängtad förstärkning, äldreomsorgen får statsbidrag till bemanning och det finns starka klimatinvesteringar.

För att få bra kunskap om förslagen till ny budget för Sverige:
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/budgeten-for-2016-pa-fem-minuter/

Det kommer som väntat hård kritik från oppositionen. Kritik som gör skiljelinjen i svensk politik tydlig; sänkta skatter kontra kraftiga investeringar för framtiden.


Förra veckan tog jag mig inte tid att skriva något på bloggen, så jag ska försöka göra en kort sammanfattning av min tredje vecka som riksdagsledamot:

På tisdagen var det dags för riksmötets högtidliga öppnande. Och det var just vad det var - högtidligt! Det är stort att vara en av de 349 i landet som just nu har det stora förtroendet att få en plats i riksdagen. Och det där förtroendet kräver insatser av oss. Att vi tar vårt uppdrag på allvar och gör vårt allra bästa av det förtroendet.

Det var starka tal under dagen. Göran Rosenberg höll högtidstalet i Storkyrkan. Ett viktigt tal som minde om vår historia kopplat till dagens flyktingkatastrof. Det går att lyssna på talet här:

http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/hor-goran-rosenbergs-tal/

Kungen höll sitt tal. Och vår statsminister höll den för Sverige så viktiga regeringsförklaringen: http://www.regeringen.se/contentassets/dd95ef69eafa4f6dadcac0c2b7855652/regeringsforklaringen-2015.pdf

På onsdagen var det möten med Justitiedepartementet och Finansdepartementet. Civilutskottet har dessa möten ibland för att diskutera aktuella frågor. Och mitt första gruppmöte med Civilutskottet. Sedan for jag hem till Linköping och Östergötland igen.

Och så torsdag till fredag var vår Östgötabänk - riksdagsledamöterna från Östergötland tillsammans med vår ombudsman Eva Vikmång och valkretsombudsman Jonas Franzén - på Arkö för överläggningar. Det var både trevligt och väldigt konstruktivt. Bra planering för hösten.


Jonas Franzén, Eva Lindh, Mattias Ottosson, Anna-Lena Sörenson, Teresa Carvalho och Johan Andersson på väg hem från överläggningarna på Arkö.

Inga kommentarer: