4 september 2013

Regnbågsvecka i Linköping

Solen lyste så vackert och gräset var alldeles daggvått när jag i morse tog en joggingtur i Eklandskapet. Det är en alldeles intagande natur och jag kände mig lugn och tillfreds. Enda hindret var en stor flock med kossor som hade placerat sig mitt på vägen precis inannför färisten. De stod tätt, tätt och hade inte några avsikter att flytta på sig.

Just denna veckan är det Regnbågsveckan i Linköping. Det behövs möjligheter att fokusera på hbt-frågor. Själv ska jag och andra inbjudna ikväll delta i ett panelsamtal kl 19.00 i SSU:s lokaler på Platensgatan 18. Temat för samtalet är "Hur ska vi organisera samhället så att den heterosexuella livsstilens normer inte begränsar alla medborgares möjligheter att ta del av den verksamhet som kommunen ansvarar för." En viktig fråga.

Fortfarande finns det många hinder för alla människor lika rätt. Socialdemokraterna i landstinget har till exempel lyft fram frågan om diskriminering när det gäller insemination. Om ett heterosexuellt par vänder sig till vården kan kvinnan få hjälp med insemination för 300 kronor. Om det istället rör sig om två lesbiska kvinnor i ett par så får den av kvinnorna som vill bli inseminerad betala 3 000 kronor. Östergötlands landsting är vad jag förstår det enda landstinget som på detta sätt idag diskriminerar människor beroende av sexuell läggning. Men Vrinnevilistans Lasse Pettersson försvarar ordningen med att "Beslutet angående kostnad för insemination är från börjat fattat av Socialdemokraterna under 2005". Jag häpnar och förvånas. Funderar på om det ska vara ett argument som jag ska börja använda, att ett beslut är klokt enbart av den anledningen att socialdemokrater beslutat så, en gång i tiden... Men, nej, det håller inte.

 

Inga kommentarer: