8 mars 2013

Internationella kvinnodagen idag

Det är en dag som bör uppmärksammas. Det är viktigt att fortsätta kämpa för jämställdhet. Det finns många frågor kring kvinnors rätt i och utanför Sverige som behöver förändras.

Lika lön till exempel. Om båda jobbar 8-17, får kvinnan bara lön till klockan 15.52. Så stor är fortfarande skillnaden i lön mellan kvinnor och män i Sverige. Kvinnor med barn förlorar i lön, män med barn får högre lön, enligt en studie som TCO gjort. Samtidigt är kvinnor fortfarande hemma mest med barnen. Jag tror att en jämnare fördelning mellan män och kvinnor när det gäller förälraförsäkringen vore bra för både barn och förälrar.

Jag var i Uganda den 8 mars för tre år sedan. Det var så fantastiskt att se vilken högtid internationella Kvinnodagen betraktades som där. Alla kvinnor samlades och var uppklädda till fest. Jag lovade då mig själv att jag skulle klä upp mig varje år för att fira internationella kvinnodagen. Det glömde jag imorse. Men fira dagen glömmer jag inte.

Inga kommentarer: