17 oktober 2012

Idag har mitt huvud varit fullt av budget och fotboll.

Den borgerliga alliansen presenterade igår delar av sin budget för 2013-2014. Om detta läste jag i dag i de loakala tidnignarna.
Det finns ett sparkrav på två procent i kommunens alla nämnder. Det borde vara självklart att det togs upp i budgeten hur dessa sparkrav ska se ut. Men, inte. Vi har fått besked om att detta sparkrav i efterhand kommer att hanteras i respektive nämnd. I budgeten ska alltså nämnderna presentera detaljerade behov av mer pengar, men ska inte presentera hur besparingarna skall ske. Det förstår jag inte. Det skulle till exempel kunna innebära att en nämnd kan behöva spara in på något viktigt samtidigt som nämnden kan få pengar för något mindre viktigt. Och detta kan inte diskuteras i samband med budgeten, eftersom den informationen inte kommer finnas.

Det talas om en satsning på förskola och skola. Jag har ju som sagt inte sett hela budgeten ännu, men som jag förstår det är det ju inte satsningar det handlar om i alliansens budget för Linköpings kommun. Det handlar om att fylla igen de hål som staten skapar genom att vältra över kostnader på kommunerna. Om inte kommunen skulle kompensera för de miljoner som staten valt att ta bort från gymnasieskolan, skulle gymnasieskolan behöva skära rejält i kvaliteten. Därför handlar det inte om satsningar, det handlar om att behålla dagens nivå. Med en socialdemokratisk regering hade inte kommunen behövt kompensera, då hade vi verkligen kunnat satsa på ökad kvalitet inom förskola och skola.

Det är idag partiledardebatt i riksdagen. Stefan Löfvén sitter inte i riksdagen, men ersätts av vår mycket kompetente gruppledare i riksdagen, Mikael Damberg. Budgetförslagen för kommande år kommer diskuteras. Socialdemokraterna har presenterat en mycket bra skuggbudget som visar att vi behöver en ny regering med en annan budget för Sverige.

Slutligen måste jag bara kommentera det som jag inledningsvis skrev att mitt huvud också var fullt av: fotboll. Vilken fantastisk andra halvlek Sverige gjorde igår mot Tyskland. Det var en glädje att se de sista trettio minuterna. Kul!

Inga kommentarer: