21 december 2011

Valfrihet

Jag har haft många samtal med människor om valfrihet den senaste tiden. Vad är egentligen valfrihet. Frihet att välja vad?

Själv vill jag inte reducera valriheten till att enbart kunna välja offentlig eller privat omsorg. Vi socialdemorater vill lägga mer fokus på att kunna välja och ha inflytande över innehållet i omsorgen och hur den utförs. Som en man sa till mig: "Jag struntar väl egentligen i om det är den ena eller andra utföraren. Det jag vill kunna påverka är vad jag vill ha hjälp med."

I dagsläget pratas det mycket om vilken stor valfrihet det finns inom till exempel skolan och omsorgerna. Men, jag håller inte med.  Att bara kunna välja utförare är en begränsning av den enskildes valfrihet. Vi socialdemokrater skulle till exempel vilja se en profilering av boenden. Och att vi hittar ett system för att på riktigt kunna välja och påverka.

Inga kommentarer: