2 maj 2011

I februari skrev jag, Ali Hajar och Monica Sjösten en interpellation om framtidens äldreomsorg.

Se länk: http://www.linkoping.se/sv/Demokrati-politik/Kommunfullmaktige/Motioner-och-interpellationer/Motioner-och-interpellationer-2011/

Älreomsorgen har stått inför ett kaotiskt tillstånd och vi ville få veta hur majoriteten tänkte om detta. Vi ville höra vad den borgerliga majoriteten drar för slutsatser och hur de tänkte gå vidare med upphandlingar inom äldreomsorgen.
 
På kommunfullmäktige i tisdags svarade kommunalråd Jan-Willy Andersson på vår interpellation. Jag tycker att han svarade lite nonchalant på våra frågor. Det kändes inte som att han förstod den oro som faktiskt finns på många håll. Anledningen till att vi skrev interpellationen var ju för att vi verkligen undrar vad som ska hända.
 
Hur som helst svarade Jan-Willy Andersson att de nu ändrar upphandlingssätt igen. Omsorgskontoret fick återigen en väldigt kort tid att ta fram underlag, ingen utvärdering. Jan-Willy säger att han inte alls förstår våra invändningar, men han får ursäkta, men jag tycker inte det känns ansvarsfullt. Jag undrar vad den borgerliga majoriteten vill med äldreomsorgen. Vi saknar en genomtänkt strategi som sätter brukaren i fokus.

Istället anser jag att vi borde ge oss själva och tjänstemännen i uppdrag att fundera ut hur vi ska ha det. Jag anser att valfriheten är för begränsad om det enbart handlar om att kunna välja utförare. Det borde också kunna vara möjligt att välja innehåll. Innehåll och kvalitet i insatserna utifrån behov och förutsättningar.

Inga kommentarer: