12 april 2011

Arbetsmarknaden för människor med funktionsnedsättning

Igår var jag på ett intressant seminarium i Stockholm. Det handlade om hur vi ska kunna öka sysselsättningen för människor med funktionsnedsättning. Det pratas ibland om att vi borde göra något, men få förslag har tagits fram. Därför vill jag verkligen engagera mig i frågan. Som det är nu kan vi inte ha det. Jag är inte säker på siffran, men allt för många står utanför arbetsmarknaden idag.

Det är helt klart så att många insatser behövs. Samhället måste ändras för att öka tillgängligheten. Inte bara den fysiska tillgängligheten utan också tillgängligheten till jobben..

Jag tycker också att vi offentliga arbetsgivare har ett särskilt ansvar att vara förebilder. Idag är det långtifrån så. Vi borde istället skämmas över hur få människor med funktionsnedsättningar som får anställning hos offentliga arbetsgivare runt om i Sverige.

I Linköpings kommun arbetar flera på ett bra sätt med frågorna, men det behövs mer insatser och ett starkt engagemang från oss politiker. Vilka konkreta insatser borde vi driva starkast?

Inga kommentarer: